صفحة 6 من 8 الأولىالأولى ... 45678 الأخيرةالأخيرة
النتائج 36 إلى 42 من 54
    نجمة مضيئة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nonnajoe مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    انا اتعرفت على صديقه جديده من المنتدى راسلتني على الرسائل الخاصه و أكدتلي ان المدرسات في المواهب امريكيين بس بيدوا حصتين ثلاثة في الأسبوع فاللغة ضعيفه عندهم مش قوية فعلا زي الأخت اللي كتبتلك كده في الأول
    والله أنا كمان في واحدة ربنا يباركلها بعتيتلي على الخاص ونصحتني بالانصار. بالنسبة لمدرسة المواهب أنا مش فاهمة حاجة هما المدرسين الامريكيين لمادة الانجليزي بس؟ طيب وباقي المواد ؟ ولو فعلا الانجليزي مرتين في الاسبوع أنا حاسة انه قليل قوي , أنا مش عارفة النظام في باقي المدارس ايه, عندك فكرة؟

نجمة مضيئة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هويدا محمد مشاهدة المشاركة
    عيالي فيها..اهتمام بالدين والعربي ممتاز
    مكانها:الشارقة حلوان
    أقساطها للصف الأول في حدود 12000 تقريبا
    شكرا يا حبيبتي على الرد بس ياريت تقوليلنا معلومات اكتر عن المنهج ومستوى المدرسات وهل فيه أنشطة للاطفال زي سباحة وكمبيوتر؟

نجمة مضيئة

Icon111

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_pharma مشاهدة المشاركة
    والله أنا كمان في واحدة ربنا يباركلها بعتيتلي على الخاص ونصحتني بالانصار. بالنسبة لمدرسة المواهب أنا مش فاهمة حاجة هما المدرسين الامريكيين لمادة الانجليزي بس؟ طيب وباقي المواد ؟ ولو فعلا الانجليزي مرتين في الاسبوع أنا حاسة انه قليل قوي , أنا مش عارفة النظام في باقي المدارس ايه, عندك فكرة؟
    صباخ الخير
    انا مش عارفه النظام في باقي المدارس بس هي بتقول ان دا قليل اوي يبقى اكيد باقي المدارس مش كده على الأقل حصتين انجليزي في اليوم دا الطبيعي اذا مكنش 3 كمان ( النظام الناشيونال في مصر كده ) و اكيد الأنترناشيونال اللغة فيه مكثفة أكتر
    هي بترشحلي الأنصار بردوا او المعرفه و لما اعترضت على اني سمعت عن سلوكيات الولاد في المعرفه و انهم بيشربوا سجاير قالتلي انها منقبة و مدخلة ولادها و مش ممكن تختارلهم حاجه وحشة كمان بتشكر في المنهج الأمريكي اوي حيرتني جامد
    في مصر المنهج الأمريكي اقوى في اللغة و العلوم بس ضعيف جدا في الماث فأنا قلت لزوجي يشوف كتب بنت صحبتي اللي في الشارقة البريطانيه و يروح اي مدرسة منهج امريكي يشوف كتب الرياضيات و يقارن بينهم لأن مدارس المنهج الأمريكي فيها ترفيه اكتر و مدرساتها عرب
    هي قالتلي اذا بريطاني مش حلاقي غير مدرسات هنود الا في الأنصار مدرسات أجانب
    ربنا يعينا و ييسر الأمور و نتوفق و نلاقي لولادنا مدارس حلوة يا رب

نجمة مضيئة

أنا لسه متصلة بمدرسة المواهب وواضح ان المصاريف عندهم غليت عن السنة اللي فاتت. المصاريف لل كي جي 1: 12200 والباص لعجمان , تخيلي 4200 . أنا كنت مستغلية مدرسة الرسالة بس المواهب بقت أغلى من الرسالة.بالنسبة للانصار اتصلت بيهم بصراحة أرخص مدرسة كلمتها لحد دلوقتي مصاريفهم لل كي جي 1 : 8775 والباص لعجمان 3000

نجمة مضيئة

انا مكنتش متخيلة ان المدارس حتزود حاجة غريبه انا بسمع عن كل حاجه ترخص و الأزمة العالميه...... و المدارس تزود و الباص ب 4200 دا مقدم عربية كتييييير اوي
    مصاريف الأنصار معقولة جدا بس مش عارفه مستواها ايه دلوقتي
    هي كمان في كي جي ميزتها انهم بيروحوا بدري و من الناحية التربوية لطاف و حفلاتهم كمان ما شاء الله مرتبة و لطيفه و اللغة اجانب مسلمين انا دخلتها لما كنت في الإمارات زمان مع صحبتي اللي بنتها نقلت الشويفات حكيتلك عنها و فصولهم حلوة
    بس أنا عارفه ان اكثر من حد قال على ان منهجهم ضعيف شوية بس الطفل لو اضطر ينقل من المدرسة بيحتاج مجهود زياده من البيت و بيتهيألي لفترة مش على طول و دا في حالة اذا اضطريتي تنقليهم
    ربنا يعينك و يعنا و يباركلنا جميعا أنا مستنية زوجي لما يفضى ان شاء الله

نجمة مضيئة

لا والله أنا قاعدة هنا ومش حاسة ان فيه حاجة بترخص. ربنا يعين الناس . خلي جوزك يشوف كمان مدرسة الانصار ده هما كمان المدرسة هيكون مبناها جديد لانهم هينقلو خلاص من السنة الجاية واذا عرفتي تقارني بين منهجها ومنهج الشارقة البريطانية لو زي بعض يبقى الانصار . بالنسبة لبنت صاحبتك اللي نقلت الشويفات, زي ماقولتلك قبل كده مينفعش نقارن بين منهج الشويفات وباقي المدارس . معروف ان منهج الشويفات صعب جدا وبالتالي اكيد اللي هينقل ليها مستواه هيقل شوية لحد مايتعود على النظام الجديد ومتهيقلي لو كان مستوى البنت مش كويس مكنوش قبلوها في الشويفات لان اللي اعرفه انهم بيعملو امتحان.

نجمة متلألئة

طيب يا بنات مدرسة الانصار مدرساتها اجانب ولا هنود وباكستانيات
    والله احترنا انا بنتي حاليا في الزهور
    وافكر انقلها اقرا او الانصار

صفحة 6 من 8 الأولىالأولى ... 45678 الأخيرةالأخيرة